U3F1ZWV6ZTQ4NjQwNzQ4NDg5NjAxX0ZyZWUzMDY4Njc5MDE1NDczMg==

ترجمة قصة الضرب اللذيذ للأديب محمود أحمد علي

 

الضرب اللذيذ

 بقلم : محمود أحمد على – مصر

ترجمها إلى الإنجليزية: عبد اللطيف غسري – المغرب

 


في لهفة وشوق أنتظر ضرب الجرس.

عيناي معلقتان على مكانه.. في انتظار رفع يد عم (السيد) الفرّاش لضربه.

تن

تن

تن

تن

كالقرد الأسود الذي أشبهه في لونه رحتُ أقفز من شباك الفصل أتقافز فوق الأرض حتى أكون أول من يصل إلى حوش المدرسة.

 يعرفني كل تلاميذ المدرسة ويميزونني عن غيري لسواد وجهي الشديد.

بعضهم يسمونني (العبد إدريس) الذي كثيرًا ما يظهر في الأفلام، ومنهم من يسمونني (العمود الأسود) لنحالة جسدي.

والبعض الآخر يسمونني (الأسود العبيط) لسذاجتي الشديدة.

لا يهمني ما قيل ويقال عني، وهل الأسماء لزقة بلبانه حتى تلزق بجلدي...؟!! هكذا كانت إجابة أمي عندما شكوت لها من كثرة الأسماء التي يسميني بها الأولاد في المدرسة.

كم من مرة ألعن سواد وجهي كلما فكرتُ وأحببتُ النظر في مرآة بيتنا التي كثيرًا ما فكرتُ في كسرها

كثيرًا ما فكرتُ وأنا جالس وحدي في الحجرة ناظرًا إلى سقف الحجرة.. أقصد ناظرًا إلى ربي الذي يراني ولا أراه، محدثًا إياه سائله في ضيق وبكاء:

لماذا سودت وجهي بهذا اللون _ الأسود المميز _ وحدي دون غيري من الأطفال...؟ لماذا أنا تحديدًا يا ربي من دون تلاميذ المدرسة...؟

رُد علىّ.. لماذا لا ترد علىَّ...؟!! أجبني أرجوك...؟

حتى أستريح وتهدأ نفسي الثائرة، وحتى يخمد بركاني الذي يشتعلُ دومًا كلما نظرتُ إلى تلاميذ المدرسة.

حتى إذا ما خلوت بنفسي داخل حمام بيتنا لكي أستحم، وما إن تعريتُ تمامًا كما نزلتُ من بطن أمي، وما إن تقع عيناي الضيقتان السوداوان على جسدي النحيل الذي يشبع عمود الإنارة الصدئ/الخرب حتى أجدُ نفسي تغضب وتثور، وأظلُ أبكى ناظرًا متحسسًا نحالة ولون جسدي وأنا ألعنه لعنًا كثيرًا.

لا أنسى ذلك اليوم الذي راودتني فيه تلك الفكرة التي سيطرت علىًّ حتى تملكتني، وأصبحتُ أسيرًا لها، فقمت على الفور بتنفيذها، أمسكتُ (الليفة) بيدي اليمنى بعد أن مرّرتُ عليها الصابونة أكثر من مرة، وباليد اليسرى أمسكتُ بالحجر الذي تستعمله أمي في دعك كعب قدميها كلما دخلت للاستحمام، ورحتُ أحكُ جلد جسدي في سرعة متتالية حتى آلمني بشدة فتوقفتُ على الفور، فعلتُ ذلك ظنًّا منّي أن لون جسدي الأسود سوف يزول ويُمحى تمامًا من كثرة الدعك المستمر، وبعدها يظهر خلفه أحب وأجمل الألوان إلى نفسي اللون الأبيض.

كم من مرة تمنيتُ لو أن الأطفال.. كل الأطفال ينادونني باسمي الحقيقي مثلما أفعل معهم، تاركين على جنبٍ لونى الذي لم ولن أختاره.. ذلك اللون الذي لا ذنب لي فيه.

. لا يهم.. المهم عندي لحظات السعادة التي أعيشها في الفسحة

يخرج التلاميذ من فصولهم قاصدين (بوفيه) عم (السيد) فرّاش المدرسة.

يشترون ما يحبون من سندوتشات فول أو طعمية أو مربى بالزبدة أو جبنة بيضاء أو جبنة رومي أو شيبسي أو عسلية أو لب عباد أو لب سوبر أو شكولاتة.. كل هذا وأكثر منه.. كل ما لذ وطاب وما يتمنونه ويحبونه يجدونه مرحبًا جالسًا متربعًا فوق أرفف (عم السيد.)

حتى إذا ما أتموا شراء ما يحبون ويرغبون على الفور تجدني أزعق عليهم فردًا.. فردًا كلًا باسمه:

هاني.. إدوار.. سيد.. عمر.. سونا.. محمد.. أحمد.

يتوقفون..  

يلتفتون إلىَّ في تعجب.

في لمح البصر أسرع إليهم.

أتبسم في وجوههم.

يتلفتون إلى بعضهم البعض، وسرعان ما تلتف من حولي ضحكاتهم.. تلك الضحكات التي تزيدني ألمًا وحزنًا وحسرة.

مضطرًا أضحك لضحكاتهم.

يفتحون أغلفة ما اشتروه.

وعيني ملتصقة بأيديهم.

يفتحون أفواههم عن آخرها.

أفتح معهم فمي، ولساني داخل فمي يتحرك كالبهلوان.

غاضبًا رحتُ أقول لهم:

- هيا لكي نلعب

يرد هاني:

- وماذا نلعب...؟

قلتُ في غيظ:

- نلعب (سلطح على القفا

يضحكون جميعهم بشدة.

ساخرًا يقول عمر

- ألم يكفك ما تلاقيه من أيادينا كل مرة...؟

أبتسم مضطرًا وأنا أقول:

- لا.. لا

يقول أحمد وهو يلتهم النصف الأول من السندوتش:

- ألم يتألم (قفاك) من كثرت ضرب أيادينا عليه كل مرة...؟

أبتسم مضطرًا وأنا أقول:

- لا.. لا

سريعًا أقف أمامهم.. أضع يدي بجواري كما نقف في طابور الصباح، رأسي منحنٍ قليلًا إلى أسفل.

سريعًا يقفون ورائي.

بشدة يضربني أحدهم على قفاي.

ألتفتُ إليهم.

رحتُ أحدقُ في وجوههم.

كل منهم يخفي يديه خلف ظهره.

أعرف جيدًا من الضارب.

متعمدًا رحتُ أنطق اسم شخص آخر.

في سعادة بالغة يرددون جميعًا:

- لا.. لا

أحدقُ بشدة فيما بين يد ضاربي الحقيقي، على الفور يعرف مقصدي.. يعطيني مما في يده من حلوى.. سعيدًا سريعًا أدفعها دفعًا دفعة واحدة داخل فمي المفتوح عن آخره، ومن شدة حلاوتها في حلقي وجدتني (ألحس) بشدة أصابعي الخمسة التي أمسكتها.

أعود وأقف مرة ثانية.

 يعودون ويقفون ورائي.

 يضربني ثانٍ بشدة.

 متعمدًا أنطق اسم غير اسم ضاربي الحقيقي الذي أعرفه.

في سعادة غامرة يرددون:

- لا.. لا

أحدق بشدة فيما بين يد ضاربي الحقيقي.

يقضم قطعة.. على الفور أرميها داخل فمي.. سريعًا تذوب قطعة الشكولاتة فوق لساني الذي كاد أن يطير في الهواء فرحًا من فرط سعادته.

ألعن في سري الفقر ألف.. ألف مرة.

يضربني ثالث.

ورابع.

وخامس.

وأنا ما زلتُ أشير على غير ضاربي الحقيقي، حتى دق عم (السيد) الجرس إيذانًا بانتهاء الفسحة.

أهم بالدخول إلى الفصل.. يستوقفني صوت بكاء (قفاي) الذي لم يزل يصرخ ألمًا من جراء ضرب الأولاد له، عاتبني بشدة تمامًا مثل المرات السابقة، وما كان مني إلا أنني رفعت يداي، ورحتً (أطبطب) عليه في رفق وحنان ومحبه، وأنا أردد في أسًى وحزن وألم:

 _ أنا آسف.. أنا آسف.. آنا أسف   

ولم ولن أتوقف عن فعلتي هذه حتى أسمع صوت ضحكاته وكلماته التي دومًا أسمعها منه:- قبلت أسفك، ولكن قل لي ما طعم الحلويات التي أكلتها؟

رحنا نتبادل الضحكات والنكات وأنا في طريقي لدخول الفصل، وعيناي هناك على الجرس منتظرًا غدًا سماع صوت دقاته.

 

Sweet Beating

A short story by MAHMOUD AHMED ALI

Translated from Arabic by ABDELLATIF RHESRI

With so much eagerness and longing, I wait for the bell to ring.

My eyes are fixed at its place, waiting for the hand of Uncle ESsayed _  the Office-man_ to toll it.

Ten

Ten

Ten

Ten

Like a black monkey which I actually resemble in colour, I jump out of the classroom from its window and start leaping on the ground trying to be the first one to reach the school yard.

All the school students know me and easily distinguish me from the others because of the extreme blackness of my face. Some of them call me Idriss the Slave who often appears in films, and others call me 'the black post' due to the slimness of my body. Some others call me 'the black idiot' because of my extreme naivety.

However, I do not care about what has been said or what is actually being said about me. Are nicknames so sticky that thay may stick to me? This has been my mother's reply when I complain to her about all the nicknames the kids call me at school.

I often curse my black colour whenever I think of and want to look in the mirror in our house which I have often thought of breaking.

I often ponder while sitting alone in the room looking at its ceiling. I mean looking towards God who sees me and I do not see him. I address him sobbing with distress; "why did you make my face so black, so distinctly black, of all the other kids?

Why me, God, of all the school students? Answer me! Why don't you answer? Please answer, God! So that I can relax and calm down, and so that this volcano inside me can subside. This volcano that erupts whenever I look at the school students.

Then, as soon as I sit by myself in the home bathroom ready to take a shower and get stark naked, and as soon as my black narrow eyes behold my skinny body that looks like a rusty street light post, I find myself getting resentful and furious. Then, I start sobbing while I am looking at and touching the state and colour of my  body which I curse very much.

I will never forget the other day. I had an idea which obsessed and enslaved me so much that I put it in effect. I grabbed the loofah in my right hand after I had passed the soap over it many times. And in my left hand, I grabbed the stone which my mother would use to scrub her feet while bathing. I started scrubbing my body fast and repeatedly until it extremely hurt me. So, I stopped at once. I did that because I believed my body colour would completely change from continuous scrubbing, and the white colour -the dearest and the most gorgeous one to me- would appear.

I often wish the kids would call me by my real name as I call them by their real names, and forget about my skin colour which I have not and will never choose. That colour for which I am not to blame.

Anyway, what is important for me is the moment of happiness I spend during break times.

The students get out of the classrooms heading for  the buffet of Uncle ESsayed -the school's office man.

They buy what they like; sandwiches with  beans and taameya or jam with butter or white cheese or Rumi cheese or chips or sunflower seeds or roasted melon seeds or chocolates. All this and much more. Every type of sweet food they love and wish for can be found welcoming and placed on Uncle ESsayed's shelves.

Soon after they have bought whatever they want, there I stand shouting at them one by one, calling names; Hani, Eduard, Sayed, Omar, Suna, Mohamed, Ahmed.. They stop and turn back to me wondering. I swiftly run towards them smiling to them.

They look at each other, then burst out laughing. These laughs inflict more pain, sadness and heartbreak on me.

Yet I am forced to laugh like they do. They open the covers of what they have bought. I simultaneously open my mouth, my tongue moving inside it like a clown.

I tell them resentfully ; "Let's play"

"What shall we play?" Asks Hani.

I reply indignantly ; " Let's play (nape slapping)

All of them laugh loudly. Omar says scornfully ; "Is it not enough for you the amount of slapping you get from us?

I feign smiling and say; "no!"

Ahmed says while gobbling the first half of his sandwich; "hasn't your nape got enough pain from our slaps, everyday?

I feign smiling again and say; "no!"

I quickly stand in front of them, my hands sticking to my both sides, like we usually do in the morning row, and my head a bit lowered down. They immediately stand behind me. One of them slaps my nape hard. I turn around, staring at their faces. Each one of them is hiding his hand behind his back. I know who has slapped me very well, but I intentionally utter the name of another.

 They cry out iextremely overjoyed; "no, no!

I stare intensely at the hands of the real person who has slapped me. He gets my point at once. So, he gives me all the sweets he has in his hand. Quite quickly, I thrust them all inside my wide-open mouth. They taste so sweet that I start licking hard my five fingers that have grabbed them. 

I stand again, and they do the same behind me.

Another kid slaps me hard.

I intentionally utter the name of a kid other than the real one who has slapped me. He cuts a piece. I immediately throw it inside my mouth.

The chocolate slice quickly melts on my tongue which is overwhelmed with joy.

I secretly curse poverty a thousand times .

A third one slaps me, then a fourth one and fifth one. Each time I point at another kid who has not actually slapped me. Until Uncle ESsayed's bell rings announcing the end of the break time.

As I am about to enter the classroom, I am stopped by the sound of my nape still painfully weeping from the slaps it has received from the kids. It admonishes me very much this time just like the other times. All I do is raise my hand and pat on it gently, tenderly and lovingly., While repeating in deep sorrow and remorse; "I'm sorry, really sorry".

I keep on doing that again and again, until I hear it laughing and saying the words I often hear from it; "never mind. But how do the sweets you've eaten taste?

Then, we start exchanging gags and jokes on my way back to my seat in the classroom. My eyes are fixed back on the bell waiting for it to be tolled again.

تعليقات
تعليق واحد
إرسال تعليق
  1. ترجمة قصتي القصيرة ( الضرب اللذيذ) إلى الإنجليزية
    الشكر كل الشكر إلى أخي الكاتب والمترجم الكبير/ عبد اللطيف غسري – المغرب

    ردحذف

إرسال تعليق

الاسمبريد إلكترونيرسالة